• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Kraj Vysočina: Program Vysočina v pohybu

Smyslem bylo po covidu motivovat lidi k pohybu a zároveň zpropagovat dlouho zavřená sportoviště a sportovní kluby. V průběhu "Týdne sportu zdarma" nabídnul kraj přehledně na webu všechna vnitřní sportoviště, která se do akce dobrovolně přihlásila. Vstup byl volný, zájem obrovský.

more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Vysočina Region
Contact: Kraj Vysočina
Organization: Odbor školství, mládeže a sportu
Subject: Vzdělávání a osvěta ke zdraví (programy, akce a kampaně)
Sport, pohybové aktivity a místní rekreace

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results?

Smyslem a cílem akce „Vysočina v pohybu“ bylo podpořit, s ústupem pandemie Covid-19, návrat všech věkových skupin obyvatel k běžnému životu, kvalitní životosprávě a aktivnímu pohybu. A současně pomoci sportovním centrům a klubům, které byly po uvedený čas uzavřeny.

V průběhu tzv. Týdne sportu zdarma, tj. od 25. 4. do 1. 5. 2022, nabízela vnitřní sportoviště, která se do akce dobrovolně přihlásila, veřejnosti volný vstup a program, s časovým rozsahem a programem v závislosti na typu a kapacitách sportoviště.

Sportující měli vstup zdarma, sportoviště dostala pronájmy uhrazeny z rozpočtu kraje. S každým přihlášeným sportovištěm bylo individuálně jednáno o částce za pronájem s tím, že kraj respektuje ceny v místě obvyklé, ať už jde jen o pronájem sálu či např. cvičení s trenérem, konzultaci s koučem, sportovní dozor nebo jiný sportovně laděný program.

Postupné kroky:                                                                                              
- definování typů sportovišť vhodných k zapojení do akce (prosinec 2021 – leden 2022)
- příprava webové aplikace pro registraci sportovišť, vč. webových stránek pro veřejnost www.vysocinavpohybu.cz (leden – únor 2022)
- registrace sportovišť ve webové aplikaci (8. 2. 2022 – 15. 3. 2022), uzavírání smluvních vztahů s přihlášenými sportovišti (průběžně)
- doprovodná mediální kampaň, propagace směrem ke sportovištím a široké veřejnosti, aktualizace webu pro veřejnost (průběžně)
                                                                   

Is the activity related to any of your strategical document? Program Zdraví 2030 pro Kraj Vysočina
Start of activity: 25.04.2022
End of activity: 01.05.2022

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 1.916
How was the activity funded? Aktivita byla financována z rozpočtu Kraje Vysočina.

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention?

Některá města se aktivně zapojila propagací a pomohla navýšit zájem o sportování rozšíření sportovních aktivit.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

Describe the main strengths of your activity / project during its realization?

Níže následuje shrnutí nejdůležitějších postřehů a zpětné vazby členů realizačního týmu, kteří se podíleli na přípravě akce a většinu zapojených sportovišť osobně navštívili:

+ akce byla provozovateli vnímána jako zajímavý a vstřícný krok kraje směrem k širokému spektru sportovišť (podpora i v situaci, kdy kraj sám šetří, některá sportoviště se dosud vzpamatovávají po nucených pandemických restrikcích, apod.)

+ řada provozovatelů se ráda zapojí i do případného dalšího opakování akce

+ o nabízené hodiny byl ze strany veřejnosti převážně velký zájem, zejm. u lekcí s odborným vedením, kapacita většinou plně obsazená

+ funguje slůvko „zdarma“

+ spokojení návštěvníci o akci řekli dalším nebo sami přišli vícekrát

+ někteří provozovatelé se aktivně zapojili do další propagace (vlastní web, sociální sítě, ...)

Describe the main weaknesses of your activity / project during its realization?

V případě opakování akce sportoviště preferují termín v chladnější části, např. podzim, nyní na jaře již lidé provozují spíše venkovní aktivity a návštěvnost vnitřních sportovišť začíná klesat. Současně by však na podzim nebo v zimě některá sportoviště mohla mít problém nalézt volné hodiny (např. tělocvičny a haly jsou plně vytížené, mají dopředu nasmlouvané kapacity, pronájmy, apod.).
Pozn.: Termín akce zvolen krajem jako „bezpečný“ vůči probíhající pandemii Covid 19.

- lépe než veřejné výzvy k zapojení funguje přímé oslovení, osobní komunikace (ve veřejných výzvách se sportoviště ztrácejí, nemusí jim vždy být zřejmé či srozumitelné podmínky apod.)

- možné obavy provozovatelů z přísných kontrol návštěvnosti a administrativy („raději do toho nepůjdeme“)

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation?

V průběhu akce se neobjevily zásadní události, které by akci ovlivnily.

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way?

Realizační tým hodnotí akci z pohledu počtu účastníků a vynaložených finančních prostředků jako úspěšnou. Pozitivní byla rovněž i zpětná vazba jak provozovatelů zapojených sportovišť, tak i přítomných návštěvníků z řad veřejnosti. V případě opakování akce sportoviště preferují termín v chladnější části roku, např. podzim, nyní na jaře již lidé provozují spíše venkovní aktivity a návštěvnost vnitřních sportovišť začíná klesat. Současně by však na podzim nebo v zimě některá sportoviště mohla mít problém nalézt volné hodiny (např. tělocvičny a haly jsou plně vytížené, mají dopředu nasmlouvané kapacity, pronájmy, apod.).

Dle informací od provozovatelů jednotlivých sportovišť čítala celková návštěvnost v týdnu od 25. 4. do 1. 5. 2022 přibližně 10 000 účastníků, což činí v průměru okolo 170 účastníků/sportoviště; je však třeba vzít v úvahu, že do akce se zapojila sportoviště různorodá z pohledu jak rozsahu nabízených hodin, tak i návštěvnické kapacity. Jednotková cena za nájem/využití sportoviště v přepočtu na 1 návštěvníka činila cca 192 Kč.

Do you plan to further develop/maintain the activity/project?

Je snaha aktivitu opakovat i v roce 2023 s možností rozšíření termínu na jaře a podzim.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Komunikace probíhala všemi dostupnými prostředky.
Informace přes internet emailem a přes sociální sítě (facebook).
V krajských novinách, rozhlasovými vstupy na radiu Vysočina.

Informace propagace byly směřovány v první fázi na majitele sportovišť (žadatele), kteří aktivitu zařizovali, a v druhé fázi na účastníky akce, kteří mohli sportoviště v daném termínu využít zdarma.

Článek: https://jihlavska.drbna.cz/zpravy/spolecnost/16699-vysocina-v-pohybu-lide-budou-moci-sportovat-zdarma-kraj-uhradi-najmy-sportovist.html

Partakers

Name: Kraj Vysočina
Company number or other registration data: 70890749
Address: Žižkova 1882/57, 58601 Jihlava
Web: http://www.kr-vysocina.cz
Publicita OPZ - DobráPraxe Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe

KRAJ VYSOČINA

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe z tématu